Facebook IPO

Facebook – į biržą

Vienas ilgiausiai lauktų IPO (angl. Initial Public Offering), populiariausias socialinis tinklas pasaulyje – Facebook, po 8 metų nuo įkūrimo tapo akcine bendrove, kurios akcijas gali įsigyti visi norintys investuotojai.

Tai trečias didžiausias IPO JAV istorijoje. Tačiau prabėgus savaitei nuo socialinio tinklo akcijų platinimo pradžios – panašu, kad vienas labiausiai prisvilusių blynų tarp tokio lygio IPO.

Facebook augimas

Facebook socialinį tinklą įkūrė M.Zuckerberg’as Harvardo bendrabutyje 2004m. Socialinis tinklas netruko išpopuliarėti tarp universitetų, o vėliau populiarumui įgavus pagreitį tinklas pradėjo augti eksponentiniu greičiu, kas padėjo Facebook tapti socialiniu tinklu Nr.1 pasaulyje.

Tai kompanija, kuri gretinama su tokiomis informacijų technologijų gigantėmis kaip Microsoft ir Google. Facebook socialiniu tinklo vartotojų 2012 m. gegužę buvo per 900 mln.

Tai, kad ši kompanija ir jos produktas vaidina svarbų vaidmenį pop kultūroje bene geriausiai atspindi faktas, kad apie kompanijos įkūrimą yra pastatytas filmas „The Social Network„.

Tačiau norint įstoti į „didžiųjų žaidėjų“ klubą Facebook neišvengiamai turėjo viešai išplatinti dalį savo akcijų. Aišku kai kas gali teigti, jog galima apsieiti ir be to – taip, teoriškai įmanomas toks scenarijus, tačiau praktiškai, pats modelis, kokiu būdu  pradžioje į tokias bendroves sturt’up’us yra investuojama (investuoja rizikos kapitalo fondai tikėdamiesi vėliau išaugus kompanijai parduoti savo dalį), nurodo, jog ateityje vienu ar kitu laiku kompanija pateiks IPO.

Kaip Facebook CEO M.Zuckerberg’as teigia, tai įgalina bendrovę samdyti aukščiausio lygio specialistus, bei finansinės naudos gali gauti darbuotojai, atėję į kompaniją anksti ir gavę dalį kompanijos akcijų mainais už darbuotojų lojalumą (populiarus įrankis išsaugoti pagrindinį darbuotojų branduolį, kai to labiausia reikia – kompanijos pradinime vystymosi etape).

Tai jog M.Zuckerberg’as atsisakė pasiūlymo parduoti kompaniją už 1mlrd.  2006 m. Yahoo, parodė, jog jaunasis CEO pats ves kompanija iki IPO ribos. Tad nekeista, kad Facebook IPO buvo ilgai laukiamas ir sulaukė didelio ažiotažo.

Facebook akcijų viešos prekybos pradžia 

Facebook pritraukė $16,007 mlrd. per IPO įvykusį 2012 gegužės 17d.  $38 už akciją rodo, jog kompanijos bendra vertė siekia $104 mlrd. Pritrauktų lėšų kiekis pastatė kompaniją į trečią didžiausių IPO JAV istorijoje vietą.

Tačiau deja nors tai vienas didžiausių IPO, tačiau vienas bene nesėkmingiausių – viešųjų ryšių prasme. Ilgai lauktos akcijos prekybos pradžia NASDAQ biržoje buvo suplanuota gegužės 17d. 11:00 a.m., tačiau dėl techninių kliūčių buvo atidėta iki 11:30:09 a.m., pirkimo operacijos , kurios standartiškai trunka 3 milisekundes, dėl didelės užsakymų perkrovos užtruko 5 milisekundes, taip įnešant sumaišties prekybos pradžioje.

Facebook akcija atidarymo metu buvo ties $42.05 lygiu, trumpam šoktelėjo iki  $45 ribos, tačiau vėliau krito iki viešo akcijų platinimo oficialios kainos – $38 už akciją.

Kai kurie šaltiniai teigia, jog matant kur link viskas juda, su IPO išleidimu susijęs Morgan Stanley bankas neleido nukristi žemiau $38 ribos ir pirmą dieną Facebook akcijos baigė ties $38.23 už akciją kaina.

Tai, jog vėliau pasigirdo kalbų, jog prieš pat akcijų viešą platinimą banko analitikai sumažino pajamų prognozes tikrai nebuvo į naudą.

Kai kurie šaltiniai teigia, jog tai atėjo iš pačio M.Zuckerberg’o, kuris banko analitikų paprašė sumažinti prognozes. Kol kas tai neoficiali informacija, tačiau kaip ten bebūtų, tai itin nebūdinga šviežiai akcijas išplatinusiom kompanijom.

Didžiausias pasipiktinimas, ir pasipylę teisiniai skundai yra dėl to, jog ta informacija buvo ribojama ir ne vieša, t.y. apie pajamų projekcijų sumažėjimą buvo informuoti tik stambūs su platinimu susijusių bankų klientai.

O pati Facebook kompanija to viešai taip pat neatskleidė. Tokie dalykai tikrai nėra gerai bet kokiai kompanijai, tačiau anksčiau ar vėliau visa tai nurims ir faktas liks faktu – akcijos viešai išplatintos.

Ar verta pirkti Facebook akcijas 

Dabar Facebook akcija yra nukritus žemiau IPO ribos (2012 gegužės 25d. $31.91). Tačiau klausimas ar pirkti ar nepirkti visiškai nesusijęs su dabartiniu akcijos prekybos nesklandumų šurmuliu.

Tai kur kas gilesnis klausimas atsiremiantis į jau ilgą laiką netylančius debatus – ar gali kompanija, kuri neturi fizinio produkto, (kitaip sakant negaminanti daiktų) būti įvertinta tokia didžiule suma. Yra daugybė nuomonių.

Senosios mokyklos atstovai, kuriuos gerai reprezentuoja W.Buffet’as, teigiantis, jog neinvestuoja į šias tech-stocks, nes neturi supratimo apie jas, nors tai nereiškia, jog tai blogos kompanijos.

Tai yra naujos kartos kompanijos, tačiau daugelis su baime prisimenantys 2000’ųjų interneto akcijų burbulą itin skeptiškai žiūri į šias akcijas.

Ilja Laurs’as, GetJar įkurėjas, teigia jog tokios kompanijos yra naujo tipo ir jas analizuojant naudoti senus metodus netikslinga, nes šios naujosios kartos kompanijų vertės yra paremtos pažadais / ateities perspektyvomis, o ne dabartinių pajamų srautų pagrindu.

Tai gan tikslus apibūdinimas Microsoft, Google, Facebook kompanijų ir daugybės besivystančių start’up’ų atžvilgiu. Tačiau kaip ir kiekviena kompanija, Facebook turi savo specifiką.

Savo pagrindinėje srityje – socialinių tinklų erdvėje Facebook užima žvėrišką dalį ir yra nenuginčijama lyderė, tačiau naujieji vartotojai daugiausia ateina iš mobiliųjų telefonų, o tai reiškia, jog vis didesnė dalis Facebook vartotojų mato socialinį tinklą be reklamų (būtent toks šiuo metu Facebook mobiliosios aplikacijos formatas).

Jeigu tai teigiamas aspektas iš vartotojo pusės, tai iš kompanijos pusės tai gan stiprus galvos skausmas. Anksčiau minėtas pajamų projekcijų sumažinimas yra susijęs būtent su šia tendencija.

Viešai išplatintos akcijos atneš bendrovei kapitalo, kuris reikalingas auginti kompaniją, burti specialistų ratą, diegti naujoves. Analitikų prognozės dėl Facebook akcijų pasirodys po 3-6mėn, nuo akcijos prekybos pradžios.

Kol kas tokioms prognozėms per mažai laiko ir informacijos. Dabar vyrauja dvi nuomonių stovyklos – viena, kurioje teigiama, jog dabartinė akcijos P/E (~69.3696) yra ženklas, kad akcija gerokai pervertinta ir yra kita stovykla – teigianti, jog dabar tas metas kaip kad  Google  pačioj savo IPO pradžioj (2004m. kaina buvo $100.34, o 2012m.  $591.53), t.y. pats metas investuoti į augančią bendrovę.

Parašykite komentarą

%d bloggers like this: