13 sėkmingo investavimo žingsnių. Devintas ir dešimtas

Pirmą kartą paskelbta Spekuliantai.lt

9 žingsnis. Verslo įvertinimas.

Būtent Verslo, o ne akcijos įvertinimas. Dauguma pradedančiųjų nesupranta šio skirtumo ir neturi supratimo į ką investuoja. Ir ne tik pradedantieji… Juk nusipirkę akcijų, jūs nusiperkat ir savo dalį versle. Todėl pravartu išsiaiškinti, ko vertas visas tas verslas.

Jei, sakysim, jūs turite vieną Wal-Mart akciją, tai jūs drauge su Sam Walton šeimos nariais esate kompanijos savininkas. Tik Sam Walton šeima turi daugiau akcijų, gerokai daugiau.

Bet ir jūsų akcija turi balsą ir jūs galite balsuoti priimant svarbius kompanijai sprendimus. Taip pat, kai koks nors pirkėjas ką nors perka Wal-Mart parduotuvėse, labai maža pelno dalis iš šio pardavimo tenka ir jūsų akcijai. Labai, labai maža. Tačiau pirkėjų yra labai, labai daug.

Išvada: akcijos vertė tiesiogiai susijusi su atitinkamu verslu, su rinkos įsivaizdavimu apie to verslo perspektyvas.

Kaina ir kokybė

Kuo daugiau analizuosit kompanijas, tuo su daugiau rodiklių ir instrumentų susidursite. Tai bus kainos ir pelno, pelno akcijai santykiai, pagrindinių pinigų srautų įvertinimai ir pan.

Pradžioje tai gali pasirodyti chaotiškas rodiklių kratinys. Tačiau ilgainiui rodikliai pradės grupuotis į dvi kategorijas: Kaina ir Kokybė. Taip pat yra du pagrindiniai klausimai, į kuriuos privalote atsakyti prieš nuspręsdami, ar kompanija verta dėmesio:

1) Ar tai yra stipri ir auganti gerai žinoma kompanija?
2) Ar kompanijos akcijos kaina dabar yra patraukli?

Sugretinkim su W.Buffett‘o klausimais:

Verslo nuostatos

1. Ar verslas paprastas ir suprantamas?
2. Ar verslas turi nuolatinę valdymo istoriją.
3. Ar verslas turi įdomią ilgalaikę viziją (planą).

Vadybos nuostatos

4. Ar vadyba racionali?
5. Ar vadyba atvira akcininkams?
6. Ar vadyba atspari instituciniam imperatyvui?

Finansinės nuostatos

7. Kokia akcininkų nuosavybės grąža (ROE)?
8. Kokios yra bendrovės “savininko pajamos”.
9. Kokia pelno marža?
10. Ar kiekvienas reinvestuotas doleris sukūrė ne mažiau dolerio bendrovės.

Vertės nuostatos

11. Kokia kompanijos vertė?
12. Ar galima ją įsigyti su žymia nuolaida?

Jei jūs tingėsite atsakyti į šiuos visus klausimus, tai galite įsigyti kad ir labai geros kompanijos, tačiau pervertintų akcijų, arba pakankamai pigių akcijų bendrovės, kuri savo versle vos vos gyvuoja.

Kokybė

Kaip žinoti ar bendrovė yra „kokybiška“? Skolos. Ar daug bendrovė skolinga? O gal skolų visai neturi? Kiek bendrovės sąskaitoje grynųjų pinigų? Ar generuoja didelius grynųjų pinigų srautus?

Ar efektingai tvarkosi su savo lėšomis? Ar pardavimai ir pelnas auga pagirtinu greičiu? Ar kinta Ar auga bendrojo ir grynojo pelno maržos? Ar geras bendrovės valdymas? Kokia kompanijos padėtis konkurentų atžvilgiu? Ar bendrovė turi gerai žinomą prekinį ženklą?

Ir čia tik dar pradžia. Pradžiai to pakanka. O su laiku dirbdami rasite ir daugiau punktų, į kuriuos būtina atsižvelgti.

Kaina

Vertindami akcijos kainą, jūs nežiūrėkite absoliučios jos vertės. Ji nieko nepasako. Vietoj to jūs turite imti rodiklių rinkinį ir gretinti su kažkokiu etalonu.

Paprastai tai būna bendrovės pelnas. Populiarus rodiklis yra kainos ir pelno santykis. Bet jis nėra pakankamas, todėl dar imamas kainos ir pajamų santykio rodiklis. Priedo yra daug kitų išvestinių rodiklių, su kuriais greit susidursite.

Realiai akcijos kaina yra tikėtinų pelnų atspindys. Sakysim, jei jūsų apskaičiavimai rodo, kad diskontuotų pelnų suma išreiškiama 10 eur akcijos kaina, o rinkoje akcija pardavinėjama po 8 eur, tai galite tikėtis gauti pelno.

Vertė

Po to, kai išanalizavote bendrovės „kokybę“, galimą akcijų kainą, galite pasvarstyti, kokia gali būti vidinė bendrovės kaina, t.y. kokia jos vertė.

Nepamirškite, kad investavimo stilių yra įvairių. Vieni ieško neįvertintų rinkoje bendrovių, atsižvelgdami tik į akcijos kainą rinkoje, kiti, tokie, kaip W.Buffettas, apart akcijos kainos rinkoje, labai aktyviai domisi ir bendrovės verslu, vidiniu gyvenimu. Mes rekomenduojame abu metodus.

Sužinokite daugiau

Pagrindinis sėkmės laidas yra investuoti į tą verslą, kurį supranti. Jei jau investuoti, tai tik į tą kompaniją, kuri daro tai ką jūs gerai nusimanote. O savo žinojimą ir supratimą reikia nuolat vystyti ir tobulinti, nes nei gyvenimas, nei verslas nestovi vietoje.

„Jūs esat pats geriausias savo pinigų valdytojas, o tie „išminčiai“ iš Wallstreet‘o, kurie stengiasi jus įtikinti, kad neturite tam laiko ir kompetencijos, yra visiškai neteisūs“.

Keli žingsniai, kurie padeda praplėsti savo žinių spektrą:

• Išbandykite bendrovės produktą ar paslaugą. Sužinokite, kaip bendrovė gerina produkciją ar aptarnavimą. Kokia paklausa?
• Perskaitykite ką rasite apie kompaniją. Be laikraščių ir interneto labai įdomios informacijos galima rasti verslui skirtose knygose.
• Kokį verslo modelį naudoja pasirinkta bendrovė? Kaip ji uždirba pinigus? Kokia vidinė organizacija? Ar verslo modelis gali pakisti per kelis metus?
• Ištirkite bendrovės konkurentinę aplinką. Kas pagrindiniai konkurentai? Ar bendrovė sėkminga konkurencinėje veikloje? Kokie jos privalumai? Kokie trūkumai? Kaip kinta ūkio šaka ir kaip pokyčiai gali įtakoti bendrovę?
• Su kokia rizika susiduria kompanija? JAV bendrovės apie rizikas skelbia registracijos dokumentuose, kuriuos pateikia Vertybinių popierių komisijai.
• Pabendraukite su žmonėmis dirbančiais tame versle (kompanijos darbuotojais, tiekėjais, pirkėjais, konkurentais ir t.t.).Sužinokite, ką jie mano apie ūkio šakos ir bendrovės perspektyvas.

Kuo daugiau analizuosite, tuo paprasčiau bus viską sujungti į vieną visumą ir priimti sprendimą. Kitame žingsnyje pakalbėsi apie dar vieną strategiją.

10 žingsnis. Išnagrinėkite „Nustatančiųjų taisykles“ investavimo strategiją

„Nustatančiųjų taisykles“ metodas yra pirkti rimtas („kokybiškas“ ) bendroves, remiantis paprasta matematika, sveiko proto logika ir kantrybe. Principas panašus į investicinio fondo strategiją, bet investicinė grąža būna gerokai didesnė. Pagrindinė strategijos filosofinė nuostata yra:

„Jūs esat pats geriausias savo pinigų valdytojas, o tie „išminčiai“ iš Wallstreet‘o, kurie stengiasi jus įtikinti, kad neturite tam laiko ir kompetencijos, yra visiškai neteisūs“.

Jei teisingai pasirinksite, tai gana greitai turėsite portfelį iš 8-15 gigantiškų kompanijų, kurios ir diktuoja sąlygas („nustato taisykles“ ) mūsų ekonomikai, akcijų.

Manoma, kad pasidarius tokį portfelį, galima 10 metų ramiausiai jį „pamiršti“. Viskas tas gal ir gerai. Bet va ta dalis „jei teisingai pasirinksite…“ neduoda ramybės. Tačiau vis tiek pabandom.

Atrankos kriterijus kaip ir paprastas. Ieškom prekės ženklo Nr.1. Ir ne šiaip kokioje Lietuvoje ar Lenkijoje, o prekės ženklo Nr.1 visame pasaulyje.

Nagi, nagi, kokius prisiminėt? O kokioms kompanijoms jie priklauso? Coca-Cola, Gillette, Tiffany ir Intel? Esmė. Apie kurią dabar kalbam, yra ta, kad tokioms kompanijos būdingi pasikartojantys pirkimai ištisus metus.

Todėl jei kas pagalvojo apie General Motors, tai gali išbraukti iš sąrašo, nes jei jūs ne NBA žaidėjas, tai nekartojant GM automobilių pirkimo kelis kartus per metus.

Bet kokio kito automobilio irgi neperkat dažniau nei 5 metai! Gal todėl GM dabar visai iškrito iš žaidimo. Galvojam apie tokius prekės ženklus, kuriuos dažnai perkam arba dėl to, kad mums labai patinka, arba todėl, kad būtini: vanduo, kasdieniniai rūbai, vaistai, šampūnas.

Štai ir bendrovių sąrašiukas: Coca-Cola, Gap, Merck, Procter & Gamble.

Be abejo, mums nepakanka vien žinoti, kokios bendrovės išstato savo brandus artimiausiame supermarkete, ar kokių bendrovių reklamą dažniausiai matote per nacionalines televizijas.

Mums reikės ir tam tikrų skaičiukų. Pirmiausia patikrinkit istorinius bendrovių duomenis. Jei žadate akcijas laikyti ilgai, tai maždaug 10 metų istoriją ir patikrinkit, pasižiūrėkit ar toks kompanijos dosniai atsidėkodavo savo akcininkams.

Neturėtų būti sunku, nes tokių bendrovių tikrai nėra daug pasaulyje. Patikrinkite ilgalaikius akcijų kainų grafikus.

Štai Gap 10 metų grafikas rodo, kad visai metas dabar investuoti (bet čia tik TA „nuomonė“):

13 sėkmingo investavimo žingsnių. Devintas ir dešimtas
The GAP

Coca-cola kainos grafikas atrodo geriau. Tai kompanija, kurią mato visi investuotojai ir vertina. T.y. perka labiau nei parduoda:

13 sėkmingo investavimo žingsnių. Devintas ir dešimtas
Coca-Cola

Skaičiai

„Nustatantiems taisykles“ būdinga 50% bendrojo pelno marža ir ne mažesnė nei 7% grynojo pelno marža. Pajamų augimas irgi ne mažiau nei 10% kasmet. Iki krizės tokių kompanijų buvo nedaug Schering-Plough, Gap.

Grynieji – svarbus faktorius

Kompanijos, apie kurias kalbam, rinkoje ne naujokės, todėl jos turi būti sukaupusios didelius grynųjų pinigų kiekius, kuriais gali finansuoti savo vystymąsi nesiskolinat pinigų iš bankų.

Kiek yra grynųjų pinigų, galima sužinoti išanalizavus įmonės balansą. Mes ieškome kompanijų su mažu likvidumo koeficientu.

Šis koeficientas parodo ar kompanija efektingai tvarkosi su savo pinigų srautais: ar klientai greitai apmoka sąskaitas ar įsipareigojimus apmoka kiek galima vėliau.

Čia svarbu atkreipti dėmesį į kompanijos gebėjimą judėti teisinga kryptimi. Ieškom kompanijų, kurių pelno marža nuolat ir greitai auga; kurios superka savo akcijas; kurių grynųjų pinigų srautas nenustoja augti.

Be abejonės, jūs pasirinksit kompaniją, kurios sąskaitoje guli keliolika milijardų USD, o ne tą, kuri savo pajamomis dengia išlaidas ir įsipareigojimus.

Tokia investavimo strategija yra ilgalaikė. Tai reiškia, kad atsirinkę bendroves, jūs nepriimsit daugiau jokių sprendimų kokius 5-10 metų.

Tokiam portfeliui suformuoti pilnai užtenka 5 000 USD. Pasirinkę atitinkamą maklerį, pirkimo komisui sumokėsite viso labo apie 100 USD.

Čia pateikti tik pagrindiniai strategijos aspektai. Norint taip investuoti, reikia žinoti gerokai daugiau. Tai labai įdomi strategija, nes mes ieškome geriausių iš geriausiųjų.

Tai tikrai atsiperkantis darbas. Tai konservatyvi strategija, ir šiais laikai tai netgi pakankamai rizikinga strategija. Gal būt verta kas metus ar kas pusmetį peržiūrėti portfelį, kompanijų veiklos rezultatus ir priimti atitinkamus sprendimus.

Juk panašiai portfelius sudarinėja ir fondų valdytojai, o mes norim geresnio nei jų rezultato. Todėl ir čia mes turim būti aktyvesni.

Tie, kas mažai išmano apie įmonės finansus, balansus ir pan. gali pasiskaityti lietuviškai išleistą knygą „Finansinė išmintis“. Ne tik praplės jūsų pasaulėvaizdį, bet dar ir padės nepasiklysti ataskaitų miške.

Facebook Komentarai
%d bloggers like this: