Baro ekonomika. Ciklas jūsų kišenėje II

Moterims būna PMS, o man kiekvieną mėnesį būna PMI. Ta proga tekstas – vienas iš daugelio tęsinių. Rašiau apie verslus ir cikliškumą, dabar bus eilė tekstų apie tai kaip nuspėti ciklo pradžią, pabaigą ar dar ką nors.

Nes kas iš to cikliškumo, jei jo negalima nuspėti? Galima. Tikiuosi, kad tai sulaikys žmones nuo durnų sprendimų versle, taupyme (fui), investavime ir šiaip gyvenime. Juk daug geriau yra elgtis protingai – piniginė, nervai, šeima ir kepenys padėkos. 

Sakykim, kad ekonomiką sudaro vartotojai, verslai ir kapitalas. Bus paprasčiau. Kam kišti galvą giliai į smėlį? Visos šios sudedamosios dalys yra vienodai svarbios ir dažnai signalizuoja apie problemas artimoje ateityje arba apie artėjančius gerus laikus. Tuos signalus galima pamatyti, viskas yra vieša, nemokama ir žmonių kalba, t.y. angliškai.

Pradėsim nuo verslų sentimento (nuotaikos). Apie vartotojus, nekilnojamą turtą ir kapitalo prieinamumą parašysiu kitose rašliavose. 

Žinome, kad verslai būna dviejų tipų: paslaugos ir gamyba. Abiejų sektorių įmonėse dirba žmonės pirkimuose, kai kurie iš jų yra netgi protingi ir turi ką pasakyt (perdūnai).

Kiekvieną mėnesį visokie institutai, universitetai ir statistikos departamentai vykdo tų perdūnų apklausas ir surenka duomenis apie jų planus plėstis, pirkti, samdyti žmones, užsakymus, importą, eksportą, sandėlių turinį ir dar visokius dalykus.

Surinkta informacija yra indeksuojama ir pateikiama. Jei pardavimų vadybininkas yra nusiteikęs optimistiškai, biznis eina gerai, ekonomikos lėtėjimo nemato – jis ir toliau pirks dalykus, samdys žmones ir t.t. Jei mato, kad ateina batai, jis sėdės suraukęs penktą tašką ir taupys, to pasekoje stos augimas ir tai atsilieps visiems.

Vėl bus trumpinių, bet reikia. Tos apklausos turi pavadinimą – Purchasing Managers Index arba PMI, vadinsim perdūnų indeksu. Perdūnų indeksai yra gaunami iš beveik visų pagrindinių pasaulio ekonomikų, ne tik iš Amerikos. Yra Europos Sąjungos, Euro zonos (šūdų šūdas), kiekvienos Europos valstybės, Australijos ir t.t.


source: tradingeconomics.com

Indekso vertė virš 50 rodo augimą, vertė žemiau 50 – traukimąsi. Istoriškai perdūnų indeksas nuspėja bendro vidaus produkto augimo kryptį prieš 6-12 mėnesių. Kitaip sakant – crystal ball. Kas yra BVP – reik žinot, dabar neaiškinsiu, tikiu pasauliu. 

Lendam giliau. Paslaugų sektorius turi savo indeksą – Services PMI, gamybos turi savo – Manufacturing PMI, būna ir bendrų – Composite PMI – indeksas sudarytas iš komponentų, svarbu,

Pagrindinio gamybos perdūnų indekso vertė sudaroma išvedus vidurkį iš šių komponentų: New orders, Production, Employment, Deliveries, Inventories. Išduosiu paslaptį, pagal naujų užsakymų indeksą galima nuspėti kito mėnesio bendro indekso pokyčių kryptį.

Paslaugų perdūnų indekso vertė irgi sudaryta iš komponentų: Business Activity, New Orders, Deliveries, Employment. Kita paslaptis, ateitį čia irgi galima nuspėt, Business Activity indeksas veda.

Kam viso to reikia? Žinosit, ką galvoja didieji verslai ir nepūsit prieš srovę, galėsit pasiruošt ir nenudegt. Neprisipirksit akcijų pačiose viršūnėse, prisipirksit apačioj, padės valdyt verslus, neprisipirksit nekilnojamo turto prieš kainoms krentant ir t.t. Reikia tik atmerkt akis, viskas prieinama, bet nieks ant lėkštutės neatneš.

Tiek apie verslų sentimentą, bet tai tik viena sudedamoji. 

Nenaudokit šitų žinių baruose, panom px, bandžiau

P.s
Čia galėtų būti Jūsų šampūno reklama.

Straipsnio Autorius yra Vaidotas Segenis. Neredeguotas postas paskelbtas čia.

Facebook Komentarai
%d bloggers like this: