Elektromobilių pramonė: Nikola Tesla svajonė

Serbų kilmės mokslininkas Nikola Tesla prieš šimtą metų padėjo pagrindus ne tik elektros įsigalėjimui visose gyvenimo srityse, bet ir šiuolaikiniam elektrinių automobilių proveržiui. Šis pramonės sektorius pradėjo taip „netikėtai“ ir greitai vystytis, kad norom nenorom prisimeni apie po N.Tesla mirties dingusius mokslininko dokumentus. Ar jie dabar išvydo šviesą?

Tačiau mes ne apie konspiracijų teorijas šiandien kalbėsime. Bet jei norite, galite pradėti nuo čia. Mums visai nesvarbu, kaip Elon Musk sugalvojo apversti pasaulį. Juk jis veikia ne tik automobilių pramonėje. Jo veikla siekia ir elektros gamybos, ir jos saugojimo sferą. Jis toks savotiškas Nikola Tesla praktikoje. Taigi, mums svarbu, kas šiandien vyksta šioje rinkoje.

Taigi, šiandien rinkoje mes turime labai daug elektromobilių gamintojų. Praktiškai visi „tradiciniai“ gamintojai šalia vidaus degimo variklių gamina elektromobilius ir hibridus. Tačiau proveržis siejamas su Tesla kompanijos atėjimu į šią rinką. Rinkoje taip pat pilna naujokų: NIO Inc, Nikola Corporation, Faradey Future, Electrameccanica Vehicles, Arcimoto, Workhorse Group, Kandi Technologies Aptiv, Delphi Technologies, Byton.

Show me the money

Jei į Teslą žiūrime kaip į technologijų kompaniją, vis tiek kyla klausimas: Show me the money? Ir atsakymas čia labai paprastas: automobilių pardavimo pajamos. Pasižiūrėkite kompanijos veiklos ataskaitoje. 85% visų Tesla pajamų yra iš automobilių pardavimo. Lygiai kaip ir jos konkurentų. Todėl į Tesla žiūrime kaip į automobilių pramonės bendrovę. Eilinę. O tik paskui kaip į technologijų kompaniją.

Ir konkurentai visiškai nesnaudžia. Tesla globalioje apgultyje. Mes dar darydami pirmąjį Tesla veiklos tyrimą klausėme, kiek kompanija pajėgi atsispirti prieš konkurencinį spaudimą? Šis klausimas kasdien darosi vis aktualesnis. Jau žinome, kad jai Europoje teks alkūnėmis pasistumdyti su Volkswagen leidžiamu „pirmos laidos“ ID.3 elektromobiliu.

Apie 40 000 eurų kainuojantį modelį kompanija planuoja žemyne pardavinėti jau šį rudenį. O turėdama ambicingus planus būti masiniu elektromobilių gamintoja, Volkswagen iki metų galo išleis pilnos komplektacijos ID.3.

***

Tuo tarpu Nikola Corporation, ambicingas naujokas rinkoje, atėjęs iš garažo, buvusi didžiausios kapitalizacijos kompanija Arizonoje, JAV, užleidžia vietą konkurentams. Ypač Tesla’ai. Taip gražiai pradėjusi su sunkvežimiais, varomais kuro elementais ir/arba akumuliatoriais. Kombinuotas variantas leidžia sunkvežimiui Badger nuvažiuoti 600 mylių. Deja, nenuvažiavo. Gavosi kaip tam rusiškame anekdote:

VAZ (žiguliukų) gamykla socialiniuose tinkluose pranešė, kad gamins bepiločius automobilius. Komentaras po pranešimu: „Pasakykite jiems, kad nuo kalno paleistas automobilis nėra bepilotis!“ Būtų Nikola CEO žinojęs šį anekdotą, nebūtų pakliuvęs į bėdą. Nes tiksliai taip ir buvo. Jie paleido į nuokalnę sunkvežimį, kad nufilmuotų reklaminį klipą. Išaiškėjo, kad sunkvežimis nepajėgus važiuoti. CEO galva krito drauge su akcijų kainomis.

Ir atsitik tu man taip, kad informacija apie fake’ą pasirodė kaip tik po informacijos, kad autopramonės gigantas General Motors paskelbė pirksęs 11% Nikola dalies. Ir už ją žadėjo mokėti apie $2 mlrd. General Motors turėtų gaminti sunkvežimį Nikola Badger. Jie pasiektų mažesnius kaštus ir masinė prekyba prasidėtų 2022 m.

Bėdos toliau persekioja

Nikola kompanijos legenda byloja, kad sunkvežimį Nikola One, vadinasi ir jo dizainą, „garaže“ suprojektavo vadovas Trevor Milton. Bet ir čia yra daug neaiškumų. Originalų dizainą Tr. Milton nusipirko iš Kroatijos dizainerio Adriano Mudri. Nikola bylinėjasi su Tesla dėl autorinių teisių.

Byloje tiek daug nesutapimų ir neaiškumų. Atsakymų kol kas nėra. Tačiau Trevor Milton paliko kompaniją, aiškindamas, kad dabar skirs laiką savo garbei ir teisėms apginti. Teisinės perturbacijos NKLA akcijų kainą numušė į žemumas – investuotojams tokie dalykai nepatinka. Tuo tarpu dabar Nikola kompanijai vadovaus buvęs General Motors Valdybos narys Stephen Girsky. Jo laukia labai dideli iššūkiai. Nežiūrint to, analitikų lūkesčiai dėl kompanijos perspektyvos yra labai aukšti.

Prabangūs elektromobiliai (Luxury e.vehicles)

Elektromobilių pramonė: Nikola Tesla svajonė
Lucid Air

Tesla konkurentai ne tik ekonominės klasės elektromobiliai. Į rinką ateina ir Luxury klasės automobiliai. Visai tai normalu, nes ši rinkos niša dar sąlyginai yra laisva. Bet su savo iššūkiais. Sakysim, Faraday Future sekasi sunkiai. Tačiau Lucid Motors Inc tvirtai stovi ant žemės. Bent jau taip skelbiasi. Ir netikėti tuo neturime pagrindo.

Lucid CEO Peter Rawlinson yra praėjęs Elon Musk mokyklą. Jis dirbo su Model S projektu. Jam ir kolegoms čia priklauso virš 70 patentų. Tai jis žino, kas yra Tesla automobiliai „iš vidaus“ ir jis žino, kokią nišą gali užimti su nuosava elektromobilių kompanija. P.Rawlison moto yra labai ir labai paprastas:

Aš nelipsiu iš savo Mercedes dėl Model S.

Pats gamino – žino… Akivaizdu, kad elekromobilių sektorius neapsieis be prabangių automobilių. Todėl Lucid kuria savo pirmąjį modelį Lucid Air. Šio automobilio kaina yra apie 150 000 USD; Air Dream Edition kainuos jau apie 161 000 USD; Air Grand Touring modelio kaina bus kiek daugiau 130 000 USD. Lucid Air turi apie 1 080 arklio galių, esant laba geroms sąlygoms jis gali vienu pakrovimu nuvažiuoti apie 800 km. (Model S su 503 AG nuvažiuoja 560 km.)

Baterijos

Energijos, jos laikymo, galios ir, svarbiausia, kainos klausimas yra pats aktualiausias automobilyje. Nes visų pirma kyla klausimas, ar jūs persėstumėte į elektrinį automobilį, jei jo kaina būtų tokia pati, kaip ir jūsų dabartinio automobilio su vidaus degimo varikliu? Elon Musk per kompanijos akcininkų susirinkimą Battery Day priėmė tokį iššūkį.

Žinome, kad baterijos elektromobiliuose sudaro didžiąją kainos dalį. Tesla vadovas paskelbė, kad per artimiausius tris metus į rinką išleis apie 25 000 USD kainuojantį elektromobilį, kuris nenusileis tokią pačią vertę turinčiam automobiliui su VD varikliu. Ir juo galima patikėti, nes remiantis BloombergNEF tyrimais, ir įvertinus infliaciją, automobilių akumuliatorių kaina nuo 1 160 USD už 1 kWh 2010 metais sumažėjo iki vos 156 USD 2019 m..

Tai reiškia, kad šiandien 75 kWh modelio akumuliatorius dabar kainuoja apie 11 700 USD, o ne apie 90 000 USD, kaip prieš dešimt metų. Žinoma, kaina nėra svarbiausias dalykas. Taip pat svarbu, kiek galima nuvažiuoti už 1 USD įsigytų kHh kiekiu? Žodžiu, pramonės laukia didelis išbandymas. Tačiau technologijos nestovi vietoje.

Elektromobilių pramonė: Nikola Tesla svajonė

Išvados

Automobilių pramonė pelningas verslas. Tik ar tiek pelningas, kiek auga akcijų kainos rinkoje? Elementari ekonominė logika sako, kad akcijų kainos rinkoje ilguoju laikotarpiu kyla tokiu pat tempu, kaip ir kompanijos pelnas akcijai. Tikrai? Tesla akcijų kaina rinkoje per du metus pakilo apie 717%. Tačiau pelną parodys tik už 2020 metus. Tikėsimės. Kol kas pelno augimo tokiais tempais negalima tikėtis.

NIO akcijų kaina du metus pakilo net apie 852%. Tačiau vis dar dirba nuostolingai. Nikola akcijų kaina vienu metu 2 metų augimo turėjo beveik 900%. Tik po skandalų kaina smuko. Ir reikia prisiminti, kad kompanija pajamų beveik negauna. Akivaizdu, kad ekonominės logikos čia ieškoti nereikia, nes jos nėra. Kai Tesla darė IPO, kompanijos Exxon kapitalizacija buvo didžiausia pasaulyje. Šiandien Exxon + Chevron + Shell + BP = Tesla.

Todėl manome, kad investuotojai iš šių kompanijų labiau tikisi ne pardavimų augimo, o technologijų šuolio. O rizikos apetitas akcijų rinkoje labai primena statytus hipodrome: kuris arkliukas pirmas atbėgs į finišą. Stebim ir mes, neprarasdami entuziazmo. Nes situacija tikrai labai įdomi. O logika? Neskubėkime, ir logika pati pasirodys. Rinkos visada elgiasi logiškai ir tik logiškai…

Patinka turinys? Palaikykite turinio kokybę Apie Investavimą Paprastai Patreon!

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

%d bloggers like this: