LXVI Vilniaus aukcionas demonstravo išskirtinį skonį ir kovinę dvasią
Vakar įvykęs LXVI Vilniaus aukcionas pasižymėjo ne tik išskirtiniu dalyvių skoniu renkantis meno kūrinius, bet ir atkakliomis kovomis: tradiciškai parduota daugiau nei trečdalis lotų, tačiau bene dėl pusės jų vyko įtemptos varžytuvės. Daugiausia aistrų kilo dėl grafikų Vytauto Varankos (1904–1990) ir Arūno Tarabildos (1934–1969), o taip pat – dailininkų Ričardo Filistovičiaus ir Algirdo Petrulio (1915–2010) kūrinių.
Tiesa, brangiausiai parduotu kūriniu tapo itin retas lakštas iš Jono Kazimiero Vilčinskio (1806–1885) pirmosios laidos „Vilniaus albumo“. Tai – dailininko Jono Rustemo mokinio, raižytojo Jan Ligber sukurtas vario raižinys „Vilniaus katedra ir Žemutinės pilies rūmai (pagal J. Rustemą)“. Tai vienas paskutinių iki šių dienų išlikusių kūrinių, apie 1830 m. atspaustų Vilniaus universiteto Raižybos katedroje dar 1832 m.
„Šis Vilniaus aukcionas iš esmės pribloškiančių staigmenų nepateikė, bet išpildė mūsų prognozes ir pateisino lūkesčius. Matyti, kad aukcionui karantinas išties daro įtaką keisdamas dalyvių įpročius. Jei anksčiau didžioji dalis meno gerbėjų ne itin mėgo aukcione dalyvauti per virtualią platformą, tai šįkart nemaža dalis kūrinių buvo nupirkta būtent tokiu būdu.
Įdomu ir tai, kad nors virtuali platforma veikia lietuvių kalba, į ją jungėsi bei aktyviai dalyvavo ir dalis užsieniečių. Tai rodo didelį pasitikėjimą mūsų sukurtu įrankiu, o tuo pačiu – ir didėjančią konkurenciją meno rinkoje, kuri, be abejonės, ateityje gali lemti dar objektyvesnę meno kūrinių vertę“, – sako Vilniaus aukciono vadovė dr. Simona Skaisgirytė-Makselienė.
Iš viso aukcione parduota daugiau kaip 30 proc. kolekcijos lotų, o jų kainos vidutiniškai kilo 23 proc. Tarp brangiausiai įvertintų ir parduotų LXVI Vilniaus aukciono lotų triumfavo jau minėtas J. Ligberio kūrinys iš J. K. Vilčinskio pirmosios laidos „Vilniaus albumo“, parduotas už 3,4 tūkst. eurų. Toliau rikiuojasi tapybos darbai: už 2,9 tūkst. eurų pradinę kainą parduotas Jehudo Epsteino (Jehudo Epstein,
1870–1945) „Jaunuolio portretas“ (~1894–1900) bei Kazio Šimonio (1887–1978) „Svajos deivė“ (XX a. 6–8 deš.), kurios kaina kilo 53 proc. – iki 2,9 tūkst. eurų.
Atkaklios varžytinės
Tradiciškai atkakliausios varžybos vyko ne dėl pačių brangiausių, tačiau tikrai išskirtinių lotų. Žinomo grafiko V. Varankos kūrinio „Legenda“ (1967) kaina pakilo nuo daugiau nei dvigubai – iki 360 eurų. Ne vienas aukciono dalyvis norėjo įsigyti ir R. Filistovičiaus mistifikuotą kūrinį „Plaukiantis miestas“ (1993), kurio pradinė kaina taip pat kilo daugiau nei dvigubai – iki 1,6 tūkst. eurų. Toks pat likimas ištiko ir A. Petrulio kūrinį „Natiurmortas su mėlyna vazele“ (1982) – jo kaina kilo iki 1,8 tūkst. eurų. Lygiai dukart brangiau nei pradinė kaina – už 320 eurų – parduotas ir A. Tarabildos kūrinys „Kunigaikščių medžioklė“ iš ciklo „Vilniaus legendos“.
Beje, nors populiariausia aukcione išlieka tapyba, šįkart ypatingo dėmesio sulaukė ir rubrikos „Lietuvos grafika“ kolekcija – įsigyti visi joje buvę lotai: jau minėtų grafikų V. Varankos, A. Tarabildos, o taip pat – Danutės Jonkaitytės, Adasos Skliutauskaitės, Stasio Krasausko (1929–1977) ir Birutės Žilytės kūriniai.
LXVI Vilniaus aukciono dalyviai atkreipė dėmesį ir į kitas rinkinio vertybes – įsigyti Raimondo Regimanto Martinėno, Edvardo Karniejaus (Edward Karniej, 1890–1942), Leono Katino (1907–1984) , Petro Kiaulėno (1909–1955), Jehošua Kovarskio (Yehoshua Kovarsky, 1907–1967), Vytauto Kašubos (1915–1997), Roberto Antinio (1898–1981), Vytauto Igno (1924–2009), Jokūbo Kazlausko (Jankelis, Jacques Koslowsky, 1904–1993), Ramunės Kmieliauskaitės (1960–2020), Sergejaus Gračiovo (1922–1993) ir kitų gerai žinimų autorių kūriniai.
Sekantis Vilniaus aukcionas planuojamas 2021 m. gegužės 28 d., jo meno vertybių rinkinys bus baigtas formuoti iki balandžio mėnesio vidurio.
Brangiausiai parduoti kūriniai

Jonas Ligberis (Jan Ligber). Vilniaus katedra ir Žemutinės pilies rūmai (pagal Joną Rustemą (1762–1835))
~1830, pop., vario raiž., 8,2 x 9,5, lakštas 20 x 28
Iš J. K. Vilčinskio „Vilniaus albumo“, I serija, nr. 25. Spausta Vilniuje, Universiteto Raižybos katedros dirbtuvėje.
Itin retas egzempliorius, atspaustas Vilniuje, iki Vilniaus Universiteto uždarymo 1832 m.
Pradinė kaina: 3 300 EUR
Pardavimo kaina: 3 400 EUR

Kazys Šimonis. Svajos deivė.
XX a. 6–8 d-metis, pop., temp., guaš., 41 x 33Sign. AK: KŜ
Pradinė kaina: 1 900 EUR
Pardavimo kaina: 2 900 EUR

Jehudo Epstein. Jaunuolio portretas.
~1894–1900, drb., ant kart., al., 40x30Sign.AK: J. EpsteinRepr. in: Vilniaus piešimo mokykla: 1866–1915 (sud. J. Širkaitė, Vilnius, LKTI, 2017) p. 146.Kultūros paveldo departamento išvada: paveikslas priklauso Lietuvos dailės nacionaliniam palikimui, turi istorinę-meninę vertę. Neleidžiama išvežti iš Lietuvos. Kultūros paveldo departamento prie LR kultūros ministerijos 2021-03-24 raštas nr. (8.9)2-644.
Pradinė kaina: 2 900 EUR
Pardavimo kaina: 2 900 EUR
LXVI Vilniaus aukcionas faktais ir skaičiais
3 400 – tiek eurų kainavo brangiausiai aukcione parduotas kūrinys: Jono Ligberio (Jan Ligber, apie 1774–po 1826) raižytas ir prieš uždarant Vilniaus universitetą Raižybos katedroje atspaustas lakštas iš Jono Kazimiero Vilčinskio (1806–1885) pirmosios laidos „Vilniaus albumo“;
80 – tiek eurų kainavo pigiausi LXVI Vilniaus aukciono lotai: dailininko Vlado Kardelio (1938–1996) akvarelės-pastelės „Rytmečio giesmė“ (1993) ir „Pavasaris rymo“ (1993) bei grafikės Danutės Jonkaitytės litografija „Be pavadinimo“ (XX a. pab.);
920 – tiek eurų vidutiniškai išleido vienas LXVI Vilniaus aukciono vertybes įsigijęs dalyvis;
140 – tiek procentų kilo labiausiai geidžiamo aukciono loto, kuriuo tapo Vytauto Varankos (1904–1990) kūrinys „Legenda“ (1967), kaina;
41 – maždaug tiek procentų aukcione parduotų lotų sudarė dailės kūriniai;
100 – tiek procentų aukcione parduota rubrikos „Lietuvos grafika“ lotų.
Šaltinis: Meno rinka