Antradienis, 18 vasario, 2025
Žaliavos

Varis – raktas elektromobilių ir žaliosios energetikos pramonei

Varis bene labiausiai naudojamas metalas elektromobilių ir žaliosios energetikos pramonėje. Įsibėgėjus dabartinei COVID-19 pasaulinei pandemijai, kova su klimato kaita vėl tapo svarbiausiu prioritetu visame pasaulyje. Jau vien ką reiškia JAV prezidento Joe Biden 2 trln. USD planas ekologiškai infrastruktūrai ir švariai energijai. O tai reiškia tranzito tinklų atnaujinimą, plačiajuosčio/belaidžio plačiajuosčio ryšio išplėtimą visiems amerikiečiams, taip pat investicijas į elektrinių transporto priemonių infrastruktūrą.

Jungtinėje Karalystėje planuojama iki 2030 m. nutraukti naujų dyzelinių ir benzininių transporto priemonių pardavimą. Daugelis kitų šalių taip pat siekia padidinti elektrinių transporto priemonių naudojimą. Vokietija neseniai pristatė 130 milijardų eurų biudžetą, į kurį specialiai įtrauktos subsidijos akumuliatoriais varomų transporto priemonių pirkėjams, o lėšos vidaus degimo varikliams nebuvo skirtos. Izraelis paskelbė, kad iki 2030 m. taip pat atsisakys iškastinio kuro transporto priemonių, o Kinija paskelbė panašus planas iki 2035 m. Tuo tarpu Norvegija ambicingai paskelbė pašalinanti nuo kelio tradicines benzinu varomas transporto priemones iki 2025 m.

Prognozuojant greitą elektromobilių paklausos bumą, investuotojų akys natūraliai krypsta į tokius metalus, kaip kobaltas, litis ir nikelis, kurie reikalingi akumuliatorių gamybai. Tačiau vario vaidmuo irgi turi būti pakankamai įvertintas. Varis naudojamas ne tik elektromobiliuose. Jo labai daug reikia ir visai EV infrastruktūrai.

Metalų naudojimas vidaus degimo varikliuose (VDV)

Vidutinė vidaus degimo variklio transporto priemonė pagaminta iš daug įvairių metalų konglomerato. Kai kurie iš labiausiai naudojamų metalų yra:

  • Plienas: Labiausiai naudojamas dėl stiprumo varikliuose, važiuoklėje ir ratuose. Jis sudaro daugiau kaip 50% transporto priemonės svorio.
  • Aliuminis: Antras po plieno. Aliuminio naudojimas transporto priemonės gamyboje auga kasmet, nes jis yra stiprus ir lengvesnis už plieną.
  • Platina/Paladis: Platinos grupės metalai yra naudojami transporto priemonės katalizinio konverterio sistemoje, kad transporto priemonės variklio emisija būtų mažiau kenksminga.
  • Sidabras/auksas: Jų galima rasti laba nedaug: navigacijos sistemoje, garso sistemos ir saugos pagalvių jutikliuose ir pan.
  • Varis: Tradiciniuose VDV yra maždaug 51 svarų vario. Vario elektros laidumas ir patikimumas yra tai, kas daro jį esminiu automobilių gamybos komponentu. Elektros instaliacijos, jutikliai, žibintai, jungikliai ir akumuliatoriaus kabeliai, kaip taisyklė, yra variniai.
Varis - raktas elektromobilių ir žaliosios energetikos pramonei

Vario naudojimas hibridinėse ir elektrinėse transporto priemonėse

Gryno vario laidumas yra antras po sidabro. Su hibridinių ir akumuliatorinių transporto priemonių atsiradimu vario laidų kiekis, naudojamas automobiliui valdyti, padidėjo. Paprastai yra trijų tipų elektrinių transporto priemonių, kurių kiekvienas reikalauja daugiau vario nei tradicinė vidaus degimo priemonė.

EV tipasVidutinis vario sunaudojimas
Hibridinis elektromobilis (HEV)80 svarų
Hibridinis pakraunamas elektromobilis (Plug-in hybrid electric vehicles (PHEV))132 svarai
Akumuliatoriniai elektromobiliai183 svarai

Hibridinėse elektrinėse transporto priemonėse naudojamas benzininis variklis ir elektrinis variklis, kurie vienu metu veikia padidindami degalų naudojimo efektyvumą. Benzininis variklis taip pat įkrauna bateriją, kuria maitinamas elektrinis variklis. Prijungiamos hibridinės elektrinės transporto priemonės daugiausia veikia su elektriniu varikliu, benzino variklį naudodamos tik kaip atsarginį, kai baigsis akumuliatoriaus energija. Norint įkrauti akumuliatorių, reikia prijungti prie tinklo. Akumuliatorinė elektrinė transporto priemonė veikia visi6kai su baterijomis varomu elektriniu varikliu ir juos reikia įkrauti.

Automobilių pardavimo tendencijos

Nuo 2012 m. visas automobilių pardavimas Jungtinėse Valstijose buvo nuo 14 iki 18 milijonų per metus ir per pastaruosius trejus metus kasmet mažėjo. Tačiau PHEV ir BEV pardavimas parodė eksponentinį augimą nuo tada, kai jie buvo pradėti naudoti 2010 m.

Varis - raktas elektromobilių ir žaliosios energetikos pramonei
Source: IEA.org, Statista.com

Source: IEA.org, Statista.com

Europoje situacija labai panaši:

Varis - raktas elektromobilių ir žaliosios energetikos pramonei
Source: IEA.org, Statista.com

Ir ką jūs manote? Kinijoje dinamika analogiška…

Varis - raktas elektromobilių ir žaliosios energetikos pramonei
Source IEA.org, Statista.com

Pasauliniai BEV ir PHEV 2020 m. pasiekė virš 3.2 mln. vnt. – 5% nuo visų auto pardavimų. 

Varis - raktas ir žaliosios energetikos pramonei
Source: IEA.org, Statista.com

Konservatyviai vienodas PHEV (132 svarų) ir BEV (183 svarų) pardavimas prilygtų papildomiems 345 milijonams svarų vario, reikalingo tradicinėms transporto priemonėms su vidaus degimo varikliais (51 svarai), parduotoms 2020 m. BloombergNEF prognozuoja, kad iki 2040 m. pasaulinis elektromobilių pardavimas pasieks 54 milijonus vnt., o tai sudaro daugiau nei 50% visų automobilių pardavimo.

Įkrovimo stotelės

Papildomą vario poreikį tenkina variklio galios šaltinis – įkrovimo stotis. Nors pačiame įkroviklyje nėra daug vario, jis naudojamas laiduose prijungti prie elektros skydo, taip pat pats įkrovimo laidas yra varinis. Wood Mackenzie skaičiuoja, kad iki 2030 m. visame pasaulyje bus virš 20 milijonų įkrovimo taškų, kurie suvartos 250% daugiau vario nei 2019 m.

Vario pasiūla

Pasak JAV geologijos tarnybos (USGS), 2019 m. vario atsargos siekė 830 milijonų tonų, o metinė paklausa buvo 28 milijonai tonų. Be to, pagal geologinius tyrimus atrasti ir neatrasti telkiniai, įskaitant ir atsargas, iš viso viršija penkis milijardus tonų. Atsižvelkite į tai, kad varis yra 100% perdirbamas, galima sakyti, kad šiuo metu yra pakankamai vario, kad būtų patenkinta visa EV paklausa.

Rinkos perspektyvos

Pastaraisiais metais stebima didėjanti vario paklausa ir kol kas nesimato naujų vario gavybos projektų. Dėl to, anot analitikų, vario kainos per kelerius metus šoktelės iki 20 000 USD už metrinę toną, dvigubai viršijant dabartinę maždaug 10 000 USD už toną kainą, kuri yra aukščiausia per dešimtmetį.

Elektromobilių paklausos augimas, vyriausybių subsidijos sektoriui padidino EV reikalingų metalų paklausą, o varis tapo „karščiausiu” metalu. Prie to dar prisideda ir perėjimas prie „žaliosios” energetikos.

Spartėjant elektronikos automobilių pramonei, didėja metalų, leidžiančių pereiti nuo tradicinių transporto priemonių su vidaus degimo varikliais prie elektrinių, paklausa. Nesvarbu, ar tai varis laidams ir kabeliams, ar plienas ir aliuminis variklių blokams ar važiuoklei, ar kobaltas akumuliatorių komponentams.

Parengta pagal užsienio žiniasklaidą.
Šaltiniai:
https://www.cmegroup.com

Parašykite komentarą

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.